Jestem tym, co jem…

Ile razy to słyszeliśmy? Tak, tak, jestem tym, czym jem. To przecież oczywiste. Ale czy z pewnością rozumiemy sens tych słów?

dieta

 

 

 

Zastanówmy się jaką dietę stosuje przeciętny Polak: rano kawa z jakąś bułką pszenną, potem kanapka zjedzona w pracy, około 17-18 dopiero trzeci posiłek, tj. obiad (np. pierogi ruskie okraszone mocno skwarkami) i albo już koniec, albo jeszcze koło 22.00 jakieś piwko i chipsy.

No to sprawdźmy kim jest przeciętny Polak, w myśl powyższej zasady: „jestem tym, co jem”: kawą, dużą ilością mąki pszennej, tłuszczem, alkoholem i mocno przetworzoną sztuczną żywnością. Przyznacie sami, że słabo to wygląda. No dobrze, to co jeść, żeby być zdrowym i pełnym energii oraz dodatkowo z  mniejszą podatnością zapadalności na różne choroby.

Jakie są zasady zdrowego odżywiania?

Najważniejszą kwestią jest spożywanie posiłków w sposób regularny, pochodzących z różnych grup spożywczych (a więc urozmaicone) oraz spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Tylko tyle i aż tyle. Przyjrzyjmy się bliżej tym zasadom.

Regularność posiłków

Podstawową kwestią jest ustalenie sobie stałych godzin spożywania posiłków w sposób dostosowany do naszego rytmu dnia. Pory muszą być stałe, z uwzględnieniem odpowiednich przerw między posiłkami, tj. około trzy, cztery godziny. Posiłków powinno być pięć, przy czym ostatni zjadamy około dwie godziny przed snem, a najlepiej do 20.00. Należy też pamiętać, żeby nie spożywać niczego w wyznaczonych przerwach, zatraca się wówczas sens wyznaczenia pór posiłków, w wyniku czego jemy ciągle.

Grupy spożywcze

Żywność dzieli się na następujące podstawowe grupy spożywcze takie, jak:

  • Zboża,
  • Mleko,
  • Mięso, kiełbasy, ryby,
  • Jajka,
  • Tłuszcze,
  • Warzywa,
  • Owoce,
  • Słodycze.

Zdrowie zapewni nam spożywanie produktów, z każdej wymienionych grup. Bardzo ważna jest różnorodność diety, gdyż tylko wówczas dostarczamy organizmowi różnych witamin i  minerałów, których potrzebuje nasz organizm. Oczywiście nie spożywamy z każdej z tych grup takich samych ilości. Najwięcej w naszej diecie powinno się znaleźć warzyw i owoców. Dopiero w dalszej kolejności spożywamy produkty zbożowe, mleko, mięsa ( w tym ryby). Najmniej oczywiście powinniśmy spożywać słodyczy.

Życiodajna woda

Woda, woda i jeszcze raz woda – powinna być ona nieodłącznym elementem naszej codziennej diety. Nie kawa, nie słodkie soki, nie alkohol, bo chociaż płynne nie dają tego, co woda. Kawa przykładowo odwadnia, a woda nawadnia. Mówi się, że powinno się pić 1,5-2 litry płynów dziennie. Można natomiast w tą ilość wliczyć zupę.