Witamina A: dlaczego jest tak ważna?

Wpływ witaminy A na nasze zdrowie

Zalicza się do tych witamin, bez których nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować, a skutki jej niedoboru mogą się dla nas okazać tragiczne.

Jak witamina A wpływa na nasze zdrowie?

Witamina A to jedna z tych substancji, które na nasze zdrowie ma ogromny wpływ. Dlaczego ta witamina jest tak ważna? Głównym powodem, dla którego warto włączyć do swej diety produkty będące dobrym źródłem witaminy A jest fakt, iż ta substancja ma ogromny wpływ na nasz wzrok. To dzięki niej możemy dobrze widzieć. Witamina A ma też ogromny wpływ na wygląd i na stan naszej skóry. Wiadomo, że brak odpowiednich ilości tej substancji w diecie jest przyczyną takich problemów ze skórą, jak jej rogowacenie i łuszczenie się. Dieta, w której pojawia się odpowiednia ilość tej substancji, wpływa też w znacznym stopniu na pracę naszego układu immunologicznego. Dzięki witaminie A nasz organizm lepiej radzi sobie z infekcjami, a my jesteśmy skuteczniej chronieni przed wirusami i bakteriami. Substancja ta odgrywa szczególnie ważną rolę w czasach, gdy środowisko naturalne jest coraz mocniej zanieczyszczone, skutkiem czego nasz organizm musi sobie radzić z jeszcze większa ilością zagrożeń. W tej sytuacji zdrowa dieta staje się sprawą wyjątkowo ważną, a każdy z nas powinien zadbać o to, by pojawiły się w niej wszystkie niezbędne dla zdrowia witaminy i minerały – w tym również tak ważna witamina A.

W jakich produktach możemy znaleźć witaminę A?

Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach.  Znajduje się między innymi w roślinach zielonych: szpinaku, sałacie, szczawiu, a także czerwonych: pomidorach i papryce. Z produktów mlecznych znajdziemy ją w śmietanie czy tłustych serach. Oczywiście trzeba pamiętać, aby nie przesadzić z podażą witaminy A do organizmu. Jej nadmiar gromadzi się w wątrobie doprowadzając do jej powiększenia. Niedobór z kolei ma niekorzystny wpływ na wzrok i układ nerwowy.

Podsumowanie

Zróżnicowana i dobrze zbilansowana dieta dostarczająca odpowiednią ilość witaminy A pozwoli cieszyć się nam dobrym zdrowiem.

 

  • Wiktor Kobylinski

    Tylko mnie się wydaje, że te syntetyczne witaminy w preparatach i innych suplementach to raczej małą skuteczność mają. A wystarczy zjeść jedną, dwie marchewki dziennie, jabłko czy cokolowiek, najlepiej warzywa bo niskokaloryczne i z głowy. Taniej i zdrowiej wyjdzie.